ERRESÉ ESSECÉ – Residències creatives al sud de Catalunya és el nou projecte de recerca, creació i residències artístiques impulsat per l’Associació Cultural Eufònica, la branca del festival Eufònic dedicada a la investigació i la creació en residència. Amb la mirada posada en el medi rural com a motor de creativitat contemporània i la cocreació en els contextos, i amb la convicció que el territori no és només paisatge, sinó veu i relat, el projecte reivindica el territori com un espai viu, actiu i pensant. El programa converteix el context local en un laboratori viu, on cultura, sostenibilitat i pràctiques comunitàries s’enllacen amb els grans reptes globals, desmuntant les lògiques centre-perifèria i reivindicant la força creativa de les vores.
Tres línies d’acció per repensar les ruralitats
ERRESÉ ESSECÉ es desplega en tres direccions que es complementen: les residències d’investigació i creació, on art i comunitat dialoguen en processos compartits; la residència en diferit Smart Village, que mesura i tradueix els batecs ambientals d’un territori que viu de ple els efectes de l’emergència climàtica -dels quals els aiguats recents en són un exemple clar-; i la jornada final de debat i presentació de projectes, que reunirà artistes i expertes per pensar el futur cultural des del sud i des del territori.
Les primeres residències a les quatre comarques
El programa de residències artístiques d’ERRESÉ ESSECÉ pren forma aquest mes d’octubre amb tres artistes que treballen des del territori per qüestionar com creem, transmetem i transformem la cultura. Tres mirades diferents, que converteixen el paisatge en espai de recerca, diàleg i experimentació compartida.
Entre octubre i novembre, a la Galera i Miravet, l’artista valenciana Neus Lozano-Sanfèlix s’endinsa en la memòria de la terrissa i dels oficis en risc de desaparició. Amb artesans locals, transforma la pràctica col·laborativa en un diàleg entre art, artesania i capitalisme, on el fang esdevé símbol d’un saber col·lectiu que resisteix el pas del temps.
Al llarg del mes de novembre, entre Paüls i Arnes –a les dues cares del massís dels Ports–, Cristina Dezi, artista italiana resident a Catalunya, investiga la connexió entre natura, pràctica artesanal i llegenda. Parteix de les històries de les bruixes i de les tradicions tèxtils per explorar com els sabers associats al teixit i al vestuari activen la memòria i connecten amb el coneixement ancestral.
Finalment, a Freginals, l’artista reusenc Arnau Casanoves centra la seva recerca en la relació entre acció i reacció en l’era de l’Antropocè. Mitjançant un dispositiu Smart Citizen Kit instal·lat al municipi –on, simbòlicament, qui realment està en residència és l’aparell–, converteix les dades científiques en matèria poètica i visual per escoltar com el paisatge respon a la presència humana i fer visibles les seves transformacions invisibles.
La jornada final, a Freginals
El 22 de novembre, Freginals es convertirà en punt de trobada per a artistes, investigadores i agents culturals en la jornada de presentacions i debat d’ERRESÉ ESSECÉ, que vol obrir un espai per identificar mancances, imaginar escenaris i dibuixar noves línies d’acció per al futur. Hi participaran Albert Baldomà (director del Centre d’Art i Natura – CAN de Farrera), Paula Llaurador Coll (del Col·lectiu Eixarcolant, dedicat a la recuperacio de llavors en perill d’extinció), Marina Monsonís (artista, dirigeix La Cuina del MACBA des del 2018), Carles Saurí (curador i mediador, ex-director de l’Espai d’Art Contemporani de Castelló – EACC), Cristian Jensen (de la Fundació Salines Marines) i Ilària Sartori (artista), moderades per Arnau Horta, Marta Oliveres i Annabel Roda.
La jornada inclourà també el dinar amb Vanesa Bustos, cuinera i investigadora de la Sénia, que reinterpretarà les receptes tradicionals de la clotxa per reflexionar sobre la memòria dels aliments i portar aquesta pràctica al terreny contemporani, així com “Fer volar campanes”, un ritual amb forns de fang de Tatiana M. Melo, artista garrotxina que recupera sabers ancestrals i imagina futurs sostenibles a través de la ceràmica i la bioconstrucció. En acabar, l’artista sonor barceloní Cristian Subirà presentarà “Signal extraction”, desenvolupat aquest any entre Sant Jaume d’Enveja i Finlàndia, una peça que investiga la comunicació unidireccional entre espècies i la difusió massiva de sons en l’era hiperindustrialitzada.
A la tarda, i ja obertes al públic, l’Església de Sant Bartomeu de Freginals acollirà dues propostes musicals sorgides de processos de residència molt diferents: el d’Arnau Casanoves, creat en el marc d’ERRESÉ ESSECÉ, amb làsers i capes de so; i, per tancar la jornada, Isabel Archs, artista i violinista, amb “Cold border”, nascut de la primera residència Confluence entre Catalunya i Quebec, una peça que aborda la fragilitat humana com a motor creatiu a través de la veu, la memòria i el seu inseparable violí.
Un espai obert per repensar les perifèries
Aquesta primera edició d’ERRESÉ ESSECÉ és el punt de partida d’un espai on el territori s’escolta a si mateix i parla d’una nova centralitat. Un projecte que respira amb l’esperit d’Eufònic, i fa de la recerca, la creació i el paisatge instruments per repensar la cultura des del marge i projectar-la cap al futur.


